Talvi lähestyy uhkaavasti. Ensimmäiset liukkaat kelit ovat jo olleet ja lehtien otsikoissa taas tekstit: "Liukkaus ylätti autoilijat". Sitä minä olen ihmetellyt, että miten se on mahdollista? Jos kalenteria katsoo, niin on jo lokakuun puoliväli, joten ihan maalaisjärjellä ajatellen musta jää tai muu yleinen luikkaus on jo mahdollista. Autoilijat luottavat suuresti omaa (ylisuureen?) ajotaitoonsa ja autojen tekniikkaan: ABS jne ja luulevat, että ne tekevät kesäkelin! Sitten ajetaan vielä ihan puskurituntumalla, joten ei ole ihme, jos joku menettää autonsa hallinnan, niin yleensä siinä on samassa kasassa useampi auto.

Itse en ole vielä kerinnyt vaihtamaan talvirenkaita, koska ne ovat säilytyksessä 130 kilometrin päässä ja en ole päässyt käymään siellä muutamaan viikkoon. Mutta perjantaina on tarkoitus mennä ja vaihtaa talvirenkaat alle. Teen sen itse ja aikaa siihen menee noin tunteroinen. paitsi silloin, Jos renkaat on vaihdettu uusiin ja rengasliikkeessä kiinnityspultit on kiristetty paineilman avulla liian kireälle. Silloin lentää perkeleitä ja muita piruja auton ympärillä. Onneksi on vähän kättä pitempää apuna. Rengasraudan päähän metrinen putki lisää, niin momenttivoima kasvaa moninkertaiseksi ja hyppy putkeen päälle yleensä vapautta jo ensimmäisellä kerrralla  kireän pultin. Olen kyllä joskus ajatellut sitä, että milloin joku pultti napsahtaa poikki liiasta voimasta.

Muuten: vaihdatko itse renkaat vai vaihdatat ne? Olen laskenut, että säästän siinä 30-40 euroa per kerta kun teen itse.